Mobil politik i klub Granskoven

Retningsliner for mobil i klub Granskoven

(Opdateret september 2025)


I klubben arbejder vi hele tiden på at skabe de bedste rammer for børnenes fællesskab og trivsel. 

Derfor vil vi nu prøve et nyt tiltag af vi kalder “mobilzone”


Tanken er at give børnene mere ro, nærvær og plads til at være sammen på en anden måde, men samtidig give mulighed for, at mobilen kan bruges i en afgrænset ramme.

Vi har valgt at inddrage sofaområdet i baren til “mobil zone” og lade resten af klubben være mobilfri.


Formålet er at skabe en zone til mobilbrug, som:


  • Balancerer digital adfærd med fysisk aktivitet og fællesskaber.
  • Fokuserer på bevidst brug, ikke passivt "zombie-scrolling".
  • Gør det muligt at bruge mobilen som et pædagogisk redskab og følge med i børnenes digitale verden.


Dog er der visse undtagelser for brug af mobilen


  • Hvis man skal ringe eller skrive en SMS
  • Hvis mobilen skal bruges i en pædagogisk sammenhæng, hvor det er voksenstyret. F.eks. at tegne efter noget i det kreative, mobilgemmeleg, eller skal ud og fange pokemons.
  • JK er undtaget. 


Vi har fokus og ikke forbud, og vi foretrækker en dialog med vores medlemmer. Derfor har vi heller ikke et krav om at mobilen skal blive i tasken eller derhjemme, den skal blot blive i lommen, når man ikke opholder sig i mobilzonen.